Ostatnie kroki przed otwarciem własnej restauracji

26768960_xxl

Już kilka kroków dzieli nas od uroczystego otwarcia naszej restauracji, bistro czy kawiarni.  Brakuje nam tylko kilka elementów w naszej gastronomicznej układance.

WYPOSAŻENIE

Gdy kwestie formalne mamy za sobą czas na kolejne spotkanie z technologiem, z którym ustalimy niezbędny sprzęt na kuchnię i bar.

Nie wszystko musimy kupować nowe. Pieniądze przy otwarciu „uciekają” szybko i warto zostawić coś na nieprzewidziane, nagłe wydatki. Obecnie w komisach gastronomicznych, albo na serwisach ogłoszeniowych i aukcyjnych możemy znaleźć naprawdę dobry sprzęt, krótko eksploatowany, a jednocześnie tańszy od nowego. Komisy dodatkowo często oferują serwis gwarancyjny i montaż sprzętu u ich zakupionego.

Powinniśmy więc z listą sprzętu, sporządzoną przez naszego technologa, spędzić jeden wieczór na internecie  i wyszukać nowe, bądź używane meble, kuchenkę, piec konwekcyjny czy zmywarkę. Podobnie możemy zrobić z porcelaną, sztućcami czy pozostałym drobnym sprzętem. Możemy je kupić nowe bądź odkupić od jednej z wielu  zamykających się restauracji. Nie musimy już jeździć po sklepach w poszukiwaniu wymarzonej porcelany. Jest wiele firm, których przedstawiciele mogą przyjechać do nas i przywieźć nam próbki interesującego nas wyposażenia lokalu. Oni też mogą doradzić nam w zakupie nowego sprzętu na bar czy kuchnię.

Przy zakupie droższego, nowego sprzętu zastanówmy się nad leasingiem. Leasing może otrzymać praktycznie każdy, kto nie jest zarejestrowany w BIG i BIK. Czynsz w leasingu możemy w całości wpisać w koszty uzyskania przychodu a VAT odliczyć w 100%.

Część wyposażenia możemy dostać lub wydzierżawić od naszych przyszłych dostawców, np. lodówkę na napoje, zamrażarkę na kuchnię czy ekspres do kawy. Każdy większy dostawca jest w stanie zaopatrzyć nas w taki sprzęt. Im przecież też zależy, aby ich produkty były przechowywane i serwowane z urządzeń spełniających odpowiednie wymagania, aby ich produkt był wyeksponowany z obowiązującym standardem firmy. Dostawcy kawy mogą dodatkowo zaopatrzyć nas w niezbędną porcelanę i przeszkolić obsługę w przygotowaniu najlepszej kawy i herbaty.

DZIAŁANIA MARKETINGOWE

Ważnym czynnikiem, przed otwarciem naszej gastronomii, jest odpowiednia reklama.

Już w trakcie remontu warto dać o sobie znać, oklejając np. szyby informacją co tu się remontuje.

Gdy lokal jest po wszelkich odbiorach i do otwarcia dzieli nas już kilka dni, nasze akcje reklamowe muszą przybrać nieco mocniejszą formę, aby okoliczna społeczność jeszcze bardzie się nami zainteresowała. Najprostszą i najtańszą formą będzie utworzenie naszego profilu na facebooku. Każdego dnia powinniśmy wstawiać na naszym „wall’u”  nowe posty z informacją co zamierzamy serwować, ze zdjęciami lokalu, menu i załogi. Warto też zadbać o stronę www.

Kolejnym ważnym elementem w promocji naszego miejsca mogę być ulotki reklamowe. Pamiętajmy o interesującej i rzucającej się w oczy grafice, która odbiorcom zapadnie w pamięci , nawet jeśli zdecydują się ją wyrzucić. Warto umieścić  na niej kupony rabatowe ważne np. w dniu otwarcia.

Pamiętajmy o czytelnym i dużym szyldzie reklamowym, bannerze albo kasetonie podświetlanym.

Warto też dzień otwarcia naszej gastronomii, uczynić dniem wyjątkowym. Na naszych gości mogą czekać niespodzianki, atrakcje, promocje czy drobny upominek. Niektórzy chętnie zapraszają w tym dniu przedstawicieli lokalnych mediów, blogerów  czy artystów.

W tym dniu wszystko musi być idealne, gość nie może się dowiedzieć o naszych ewentualnych niedociągnięciach. Od tego dnia zacznie działać tzw. „marketing szeptany”, którego moc jest o wiele silniejszy niż wszelkie reklamy w prasie czy mediach społecznościowych.

ZAŁOGA

Bez świetnego personelu nie uda nam się stworzyć dobrej restauracji czy kawiarni. Miejsce tworzą ludzie. Bez nich to tylko pusty lokal. Ważna jest zarówno obsługa sali, jak i kuchni. Całość spina manager. Nie można na nim oszczędzać. Podobnie jak na na szefie kuchni. Manager będzie naszą prawa ręką, dlatego powinniśmy mieć do niego ogromne zaufanie. Powierzamy mu przecież „nasze dziecko”.

Szef kuchni odpowiada za utrzymanie odpowiedniego food costu, receptur i przede wszystkim za dania wychodzące z kuchni, a które są przecież jego wizytówką.  Musi mieć absolutnie wysublimowany smak, być wszechstronny i oryginalny. Od niego w dużej mierze zależy sukces miejsca. To on i jego jedzenie będą przyciągać gości. To zwykle szef kuchni  dobiera sobie do pracy drugiego kucharza i pomoc kuchenną.

Ważna oczywiście jest obsługa sali. Barmani i kelnerzy, powinny to być osoby o wysokiej kulturze osobistej, sympatyczne i czyste. O ile dobrze żeby barman posiadał doświadczenie na swoim stanowisku, to kelner niekoniecznie. Możemy sami nauczyć go naszych standardów a chodzenie „z tacą” naprawdę nie jest trudne. Po kilku dniach będziemy mieć wrażenie, że robi to od zawsze.

Osoby pracujące na sali to często osoby uczące się, dlatego przy rekrutacji upewnijmy się jaką dyspozycyjność oferują kandydaci.

Bardzo ważne! Każdy pracownik powinien mieć książeczkę zdrowia wydaną przez Sanepid.

WSPÓŁPRACA Z DOSTAWCAMI

Zanim zdecydujemy się na konkretnego dostawcę zbierzmy od nich ofertę i porównajmy ceny.

Dostawców w miarę możliwości szukajmy bezpośrednio u producentów. Będziemy mieć gwarancję świeżości i na pewno niższą cenę.

Wielu dostawców, przy podpisaniu umowy o stałej współpracy, dodatkowo może zaopatrzyć nas w sprzęt na kuchnię czy bar (o czym pisałam wcześniej w pkt. WYPOSAŻENIE) oraz może zadbać o odpowiednie przeszkolenie pracowników.

Może okazać się, że przez pierwsze miesiące będziemy testować różnych kontrahentów pod względem i ceny, i jakości produktu. Dopiero po tym czasie wybierzemy tego właściwego.

OPROGRAMOWANIE

Program do sprzedaży i zarządzania naszą gastronomią to jeden z najważniejszych elementów przy tworzeniu naszego sukcesu. Absolutnie nie możemy na nim oszczędzać. Dobry program do zarządzania to połowa naszego sukcesu.

Idealny program to taki, który zapewni nam pełną kontrolę nad sprzedażą, stanami magazynowymi i pracownikami. Taki, który przy wprowadzeniu odpowiednich receptur i faktur kosztowych wyliczy nam koszty wyprodukowania dania i marżę, a na koniec miesiąca inwentaryzację.

Dla ułatwienia pracy kelnerów możemy zastanowić się nad zakupieniem tabletów, które pozwolą nam na szybsze przesłanie zamówienia na kuchnię.

Te wszystkie wymagania do właściwego zarządzania przez managera i do wglądu dla właściciela spełnia program X2 System, którego szczegółowy opis znajdziecie w zakładce OPROGRAMOWANIE DLA GASTRONOMII I HOTELI.

Manager wielu znanych lokali gastronomicznych. Od lat związana z gastronomią i eventami. Pomaga, doradza w otwieraniu i prowadzeniu restauracji.
Prywatnie mama nastolatki. Jej największą pasją jest pieczenie ciast oraz wypieków.

HORECA+ tel. +48 889 30 40 50

Jedna myśl na temat “Ostatnie kroki przed otwarciem własnej restauracji

  1. Oj tak, personel ma ogromne znaczenie. Jeśli nie masz dobrych, zaufanych ludzi to nawet z najlepszym biznesplanem, lokacją i menu po prostu polegniesz.

    W ogóle bardzo fajny tekst, zgadzam się z wszystkim, co napisałaś 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *